Commercial management model for brand awareness in a SME company of footwear sector before the COVID-19 context [Modelo de gestión comercial para la recordación de marca en una empresa PYME del sector calzado: contexto COVID-19]
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2022-02-11Autor(es)
Florián Castillo, Odar Roberto
Flores Medina, Claudia Natalia
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The objective of the research was to design a commercial management model for the brand awareness of an SME company in the Footwear Sector, of the city of Trujillo- Peru in 2021 in the context of COVID-19. The work methodology according to the approach is mixed, applied, prospective. Information gathering techniques from documentary analysis, observation of processes, interviews with the general manager and sales manager. A reliable questionnaire (Cronbach's Alpha of 0.811) and validated by expert judgment was applied to 40 clients (convenience sampling). The study was developed in three phases: Phase 1 - Strategic Formulation and Planning, with the analysis of the organizational culture, internal and external analysis, commercial analysis, Phase 2 - Strategic design, with the approach of 7 objectives and 8 strategic initiatives and Phase 3 - Evaluation and strategic monitoring, with the design of the Balanced Scorecard with performance evaluation indicators. Finally, a total investment of S / 76,530 was determined with an annual cost of S / 71,020 in 4 years of the project duration with a positive NPV of S / 173,598.16, IRR of 87% higher than the rate used and a B / C ratio of 1.58, which demonstrates the economic impact and positive viability of the implementation of the designed model in the company under study.
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La investigación tuvo como objetivo diseñar un modelo de gestión comercial para la recordación de marca de una empresa PYME del Sector Calzado, de la ciudad de Trujillo- Perú año 2021 en el contexto de la COVID-19. La metodología de trabajo según el enfoque es mixta, aplicada, propositiva. Se utilizaron las técnicas de recolección de información del análisis documental, observación de procesos, entrevistas al gerente general y jefe comercial. Un cuestionario confiable (Alpha de Cronbach de 0,811) y validado a juicio de expertos se aplicó a 40 clientes (muestreo por conveniencia). El estudio se desarrolló en tres fases: Fase 1 - Formulación y Planeamiento estratégico, con el análisis de la cultura organizacional, análisis interno y externo, análisis comercial, Fase 2 - Diseño estratégico, con el planteamiento de 7 objetivos y 8 iniciativas estratégicas y Fase 3 - Evaluación y Seguimiento estratégico, con el diseño del Cuadro de Mando Integral con indicadores de evaluación de desempeño.
Finalmente se determinó una inversión total de S/76.530 con costo anual de S/71.020 en los 4 años de duración del proyecto con VAN positivo de S/173.598,16, TIR de 87% superior a la tasa utilizada y un índice B/C de 1,58, que demuestra el impacto económico y viabilidad positiva de la implementación del modelo diseñado en la empresa en estudio.
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Cita bibliográfica
Florián, O. R., & Flores, C. N. (2022). Commercial management model for brand awareness in a SME company of footwear sector before the COVID-19 context [Modelo de gestión comercial para la recordación de marca en una empresa PYME del sector calzado: contexto COVID-19]. 1sh LACCEI International Multiconference on Entrepreneurship, Innovation and Regional Development - LEIRD 2021. http://dx.doi.org/10.18687/LEIRD2021.1.1.10
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