Inclusive Policies and Teaching Practices in Educational Institutions, in Pandemic

Fecha
2023-01-28Autor(es)
Valderrama Rios, Anita Erliz
Orbegoso Reyes, Gian Christian Orlando
Sagástegui Cruz, Julia Otilia
Pérez Urrutia, Carlos Luis
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
Currently, educational inclusion is generating more expectations in Latin American educational institutions. As an example of this, there is greater interest in providing attention to groups of students with special needs and attention, particularly in the context of the health crisis. The main objective of the study was to determine the relationship between inclusive policies and good teaching practices in private educational institutions of the primary level. Under a quantitative approach, we worked with a non-experimental, cross-sectional design and applied the validated questionnaire “Inclusion Index”, a Likert-type scale, to 50 primary school teachers in the city of Trujillo. The results show a high and significant correlation (.835**) between the two variables under study, suggesting the importance of establishing adequate policies to improve inclusion practices. Likewise, from the teachers’ perspective, the need to improve inclusive policies with the commitment to encourage and promote inclusive practice within their educational institutions is also noted. Finally, it is concluded that educational inclusion is a process and a strategy that helps to overcome barriers to learning. However, the critical global situation hinders the goal of implementing this system effectively.
Mostrar más
Cita bibliográfica
Valderrama, A. E., Orbegoso, G. C., Sagástegui, J. O., & Pérez, C. L. (2023). Inclusive Policies and Teaching Practices in Educational Institutions, in Pandemic. Communications in Computer and Information Science, 1757. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24978-5_27
Nota
El texto completo de este trabajo no está disponible en el Repositorio Académico UPN por restricciones de la casa editorial donde ha sido publicado.
Materia
Colecciones
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Diseño inclusivo para estudiantes con diversidad funcional hipoacusia y cognitiva en una institución educativa regular en San Martin de Porres - Lima 2023
Melendez Isuiza, Andy Jordan; Meza Carmen, Jesús Iván (Universidad Privada del Norte, 2023-07-08)Acceso abiertoLa presente investigación consiste en el análisis y desarrollo, de la educación inclusiva y diseño accesible en una Institución educativa para mejorar el nivel de educación e integrar a los estudiantes con diversidad ... -
El clima organizacional como factor clave para mejorar el rendimiento laboral del capital humano de una institución de educación superior 2015-2016
Romero Sandel, Jacqueline Amirs; Tobaru Hamada, Alvaro Luis (Universidad Privada del Norte, 2017-01-02)Acceso abiertoRESUMEN Nuestra investigación surgió debido a la existencia de factores observables relacionados al clima organizacional, que influían negativamente en el rendimiento laboral del personal administrativo del área de ... -
Factores que impiden el desarrollo del derecho a una educación inclusiva en estudiantes con discapacidad de las instituciones educativas públicas nivel primaria en la ciudad de Trujillo, período 2017-2019
Ramos Loyola, Josselyn Yadira (Universidad Privada del Norte, 2021-05-31)EmbargadoEl desarrollo de esta presente investigación pretende identificar los factores que impiden el desarrollo a una educación inclusiva en niñas y niños con discapacidad. La finalidad es realizar un estudio que determine, a ...