Spanish Version of the Revised Mental Health Inventory-5 (R-MHI-5): New Psychometric Evidence from the Classical Test Theory (CTT) and the Item Response Theory Perspective (IRT)
Ver/
Descargar
(application/pdf: 834.3Kb)
(application/pdf: 834.3Kb)
Fecha
2021-10-11Autor(es)
Vilca, Lindsey W.
Chávez, Blanca V.
Fernández, Yoselin Shara
Caycho-Rodríguez, Tomás
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
ABSTRACT
The study’s objective was to evaluate the psychometric properties of the revised version of the MHI-5, for which a sample of 1002 university students of both sexes (41.4% men and 58.6% women) between the ages of 17 to 35 years (M = 21.4; SD = 3.4) was collected. Along with the R-MHI-5, other instruments were applied to measure anxiety and depression. Regarding the results, it was evidenced that the model with two related factors presents better fit indices (CFI = .99; TLI = .99; RMSEA = .071) compared to a one-dimensional model (CFI = .74; TLI = .48; RMSEA = .422). Also, it was found that the factorial structure of the MHI-5 did not show evidence of being strictly invariant for the group of men and women. However, it did show evidence of partial invariance for the group of adolescents and adults. Furthermore, the latent relationships model showed that psychological well-being is negatively related to anxiety (− .25) and depression (− .37), and psychological distress is positively related to anxiety (.85) and depression (.87). From the IRT perspective, all items present adequate discrimination indices, with item 4 being the most accurate item to assess psychological well-being. Regarding psychological distress, items 3 and 5 are the most accurate to assess this dimension. It is concluded that the scale that the R-MHI-5 is an instrument with robust psychometric evidence from the perspective of CTT and IRT.
Mostrar más
Cita bibliográfica
Vilca, L. W., ...[et al.]. (2021). Spanish Version of the Revised Mental Health Inventory-5 (R-MHI-5): New Psychometric Evidence from the Classical Test Theory (CTT) and the Item Response Theory Perspective (IRT). Trends in Psychology. https://doi.org/10.1007/s43076-021-00107-w
Colecciones
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia:
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como info:eu-repo/semantics/openAccess
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Abbreviated depression, anxiety and stress scales (DASS-21): validity, reliability and equity in Peruvian adolescents [Escalas abreviadas de depresión, ansiedad y estrés (DASS-21): validez, fiabilidad y equidad en adolescentes peruanos]
Contreras-Mendoza, Ida; Olivas-Ugarte, Lincol Orlando; De la Cruz-Valdiviano, Carlos (Universidad Miguel Hernandez, 2021-01-01)Acceso abiertoEn los últimos años se ha observado un creciente aumento de los trastornos psicológicos en la adolescencia, particularmente de ansiedad y depresión. A pesar de su importancia clínica, estos desórdenes emocionales no son ... -
Escalas abreviadas de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS-21): validez, fiabilidad y equidad en adolescentes peruanos
Contreras-Mendoza, Ida; Olivas-Ugarte, Lincol Orlando; De La Cruz-Valdiviano, Carlos (Universidad Miguel Hernandez, 2021-01-01)Acceso abiertoRESUMEN En los últimos años se ha observado un creciente aumento de los trastornos psicológicos en la adolescencia, particularmente de ansiedad y depresión. A pesar de su importancia clínica, estos desórdenes emocionales ... -
Evidence of validity, reliability and factor invariance of a brief scale of empathy for Peruvian children [Evidencias de validez, fiabilidad e invarianza factorial de una escala breve de empatía para niños peruanos]
Ventura-León, José; Landa-Barzola, Manuel; Valencia, Pablo; Tocto-Muñoz, Shirley; Manzanares-Medina, Eduardo (Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CIIPCA) y el Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental (CIIPME), 2021-01-02)Acceso abiertoLa empatía es conceptualizada como la conciencia de las emociones y cogniciones de los demás y resulta importante en el contexto escolar para el favorecimiento de la convivencia y prevención de conductas agresivas. En ese ...